top of page
  • Mascha

Het verhaal van E4U

Over pionieren, verlies en duurzaam groeien

 

Jullie hebben je werkplek gevonden bij E4U. Daar zijn we heel dankbaar voor én trots op. Tijd om jullie eens mee te nemen in het verhaal van E4U, van verleden naar heden én de plannen voor toekomst. Het woord is aan Jos van Dam, oprichter van E4U.

 

Laten we beginnen bij het begin. Hoe is E4U ontstaan?

Zo’n tien jaar geleden werd de kiem voor E4U gelegd, toen ik vanuit mijn bedrijf Jos van Dam Bouw en Advies onder meer vastgoedbeheer deed voor leegstaande gebouwen. In die hoedanigheid kwam ik Rick weer tegen. Ik had hem al eerder ontmoet toen ik een klus deed voor bouwbedrijf Bébouw, waar hij stage liep. Nu was Rick bezig met een afstudeeropdracht voor de gemeente; hij deed onderzoek naar de toekomst van leegstaande bedrijfspanden op bedrijventerreinen, precies mijn werkgebied: meerwaarde creëren voor leegstaande gebouwen. We waren echte pioniers. Onder de titel ‘Woerden Werkt’ ontwikkelde ik met mijn toenmalige compagnon een concept waarbij ondernemers voor € 250,- per maand kantoorruimte konden huren. We hadden een groot pand te vullen. Binnen een half jaar waren er vijftien bedrijven gevestigd; ons eerste bedrijfsverzamelgebouw was een feit. De samenwerking met Rick verliep heel goed. We deelden de visie dat de oplossing voor leegstand vooral gaat over het verbeteren van gebouwen om ze toekomstbestendig te maken voor gebruikers en eigenaren. En het mooie is dat we dat later, in 2018 samen zijn gaan doen binnen ons bedrijf Gebouwonderhouden.

 

Hoe werd ‘Woerden Werkt’ vervolgens E4U?

‘werken, ontmoeten en delen’.

In de tijd van Woerden Werkt was deze invulling voor leegstaande panden behoorlijk innovatief. Er was wel een wereldwijde speler actief die een aansprekend concept had. Zij verhuurden kantoren met aanvullende diensten in wereldse hoofdsteden. De huurprijs was zo hoog, dat dit alleen was weggelegd voor grote bedrijven. Inmiddels zijn ze failliet, trouwens. Het inspireerde ons ook zoiets in de markt zetten, maar dan veel toegankelijker, passend bij Woerden. Samen met mijn toenmalige compagnon ontstond het idee om voor € 500,- een kantoorruimte verhuren aan kleine en startende ondernemers. Zij kregen naast een kantoorruimte toegang tot allerlei praktische faciliteiten die wij voor hen zouden verzorgen vanuit de waarden ‘werken, ontmoeten en delen’. Zo kwamen we op de naam: ‘Everywhere for You’, oftewel E4U, work – meet – share.  Een nieuw bedrijf was geboren. Al snel vonden we twee geschikte locaties in Woerden, de plekken waar we nu nog altijd zitten: in de Trasmolenlaan en op de Westdam.

De Trasmolenlaan stond al jaren leeg, een compleet nieuwe indeling was hoognodig. Hetty Stegeman van bureau Het ID kreeg de opdracht om een indelings- en ontwerpplan te maken. Ze heeft met al haar kennis en ervaring – ze ontwikkelde onder meer inrichtingsconcepten voor Ikea – een fantastisch plan neergezet waarbij gastvrij ontmoeten en gefocust werken samengaan. Hier zijn we nog steeds heel blij mee. In 2016 vierden we de feestelijke opening van het pand en binnen een jaar waren alle kantoorruimtes verhuurd aan in totaal 28 bedrijven. Ons idee bleek bestaansrecht te hebben. Een aantal bedrijven zoals Chabo Bags, Admin People, Het ID en Gebouwonderhouden zijn hier al vanaf de eerste dag gevestigd. Echt bijzonder.

 

Dat klinkt veelbelovend. Maar er kwam een kink in de kabel, toch?

Tja, ik had te veel hooi op mijn vork genomen en kwam in 2018 thuis te zitten. Burned-out. Gelukkig wist Rick ons bedrijf Gebouwonderhouden door te zetten. E4U kwam uiteindelijk in handen van een nieuwe eigenaar die meer ging voor de investering dan voor het concept. Zij hebben de formule wel overeind gehouden. Naast de locaties Westdam en Trasmolenlaan wisten zij nog uit te breiden naar Bodegraven en Amersfoort. Ondertussen kon ik na een intensieve herstelperiode in 2020 weer aan de slag bij Gebouwonderhouden. Het was een donkere tijd, maar uiteindelijk was het goed voor me. Ik sta nu steviger in mijn schoenen en ben gegroeid als persoon.

 

Mooi dat je dat hebt overwonnen. En hoe zijn jullie dan toch weer eigenaar geworden van E4U?

Tot onze verrassing nam de investeerder van E4U contact met ons op met de vraag of wij interesse hadden E4U terug te kopen. Op dat moment was het nog te vroeg, we maakten wel dankbaar gebruik van de kans om via Gebouwonderhouden het beheer en de faciliteiten te organiseren. Na een jaar begon ik het conceptuele stuk te missen, en voelden we dat we weer verder wilden bouwen aan E4U. We hebben het aanbod besproken en ik ben uiteindelijk op 1 januari 2023 samen met Rick opnieuw eigenaar geworden van E4U. Dat voelde zeker als een overwinning.

We willen we nieuwe locaties openen 

En nu zijn jullie alweer een jaar verder. Wat zijn de plannen?

We blijven natuurlijk zo goed mogelijk zorgen voor de huurders op de huidige locaties. Zo gaan we het gebouw aan Trasmolenlaan 5 een boost geven door flink te vernieuwen. De tweede etage heeft een nieuwe invulling gekregen en er is een nieuw koffieconcept gestart; lekkere luxe koffies voor iedereen op elk moment van de dag. Het gebouw zelf wordt verder verduurzaamd. Dit jaar plaatsen we een nieuw, volledig geïsoleerd dak voorzien van zonnepanelen. Vervolgens zijn de verbetering van de verwarming en koelinstallatie aan de beurt.

Heel praktisch dus allemaal. Tegelijkertijd werken we aan de uitbreiding van E4U. We willen we nieuwe locaties openen in Maarssen, Gouda, Rotterdam en Den Haag. Ik vind het mooi om E4U nog beter op de kaart te zetten, zodat we onze huurders alle comfort en goede extra’s kunnen blijven bieden. We houden jullie op de hoogte over de ontwikkelingen.

 

56 weergaven0 opmerkingen
bottom of page